Goes A 2000 - Souburg A 2065 3 - 1
Nieuwenhuijse, Louis 2048 - Alders, Roeland 2013 1 - 0
Burgerhoff, Rinus 1915 - van der Kaap, Jos 2192 1 - 0
Kloosterman, Erwin 1809 - Henderikse, Bert 1876 1/2 - 1/2

In het jaar waar je het het minst zou verwachten heeft Goes A Souburg A geklopt. Er kan veel gebeuren op 4 borden. In de Tweemaster werd het 3-1 voor de thuisploeg waardoor we plots, in ieder geval theoretisch, weer mee doen voor de titel. Op papier was Souburg natuurlijk gewoon sterker maar ja het zijn maar 4 borden. Wanneer we effectief kijken was er enkel op bord 3 slechts een enorm overwicht voor de bezoekers natuurlijk... Aan het eind stond er gewoon een duidelijke 3-1 overwinning:

Uw verslaggever was als eerste klaar met een solide halfje tegen Rene met zwart. Dit keer niet uit een uiterst dubieuze stelling maar gewoon een correcte remise in de afruil Slav. YT kon zichzelf wel voor de kop slaan toen Rene precies de variant speelde die ik moest bekijken maar uiteindelijk vergeten was... Daardoor was de eerste zelfverzonnen zet Le7?! gelijk geen hele beste... Rene miste echter de kans Pe5 en na Pa4 is het allemaal weer in evenwicht volgens de engine... Zwart won het loperpaar maar wit had een betere structuur met zijn paarden vanwege pion c6. Uiteindelijk ging alles er zo een beetje af op de damevleugel. Rene trachtte iets te doen met zijn zware stukken op mijn verzwakte 7e rij maar dat zat er niet echt in. De partij eindigde al snel in een zetherhaling in een TP v TL eindspel met 5 pionnen op dezelfde vleugel elk. 0.00 dus.

En ja toen draaide alles opeens de goede kant op voor Goes. Nu stond Louis al heel goed tegen Roeland maar dat kon zondermeer niet gezegd worden van Rinus tegen Jos... Rinus gaf blijkbaar op klungelige wijze een stuk weg tegen 2 pionnen. Er leek weinig tot geen tegenspel te zijn. Wel ongelijke lopers en zware stukken (met wit dus een extra paard). Jos speelde het allemaal wellicht ietwat te gemakzuchtig. Plots was de zwarte loper een monster geworden en kwamen ook de zware zwarte stukken buurten rond de witte koning. Ergens moest wit al f4 spelen en ja dan weet je dat het lastig wordt. Het einde heb ik gemist maar opeens had Rinus daadwerkelijk gewonnen. Er waren allerlei vervelende dreigingen zoals Dh1+ en dan moet Kf2 en Dxg2 slaat het paard. De dame kon er nog wel tussen op g1 toen YT keek. Rinus kon de partij dus 'bekronen'. Dit na naar eigen zeggen overwogen te hebben op te geven na het stukverlies, 'maar ja dan ben je zo vroeg klaar'. Een grote meevaller dus een keer. Zie ze persoonlijk liever in de KNSB-competitie maar we ll take it!

En ja Louis die stond dus ook gewonnen en dus gingen we winnen... In een Spaanse ruilvariant kende Roeland de theorie niet zo en kwam wit dus heel prettig te staan. Het was vooral strategisch mis met zwart. De strucuur a5/b2/c2 v a6/b5/c6/c7 was natuurlijk heel prettig voor wit zeker omdat Louis een paard op c5 kon posteren. Roeland ging op zoek naar tegenspel op de koningsvleugel maar dat kwam nooit echt van de grond. Langzaam maar zeker kon Louis alle stukken ruilen en hield uiteindelijk een paard eindspel over. Net het type eindspel wat je wilt natuurlijk... Niet alleen stond a6 nog steeds op de nominatie om geslagen te worden ook de witte centrum pionnen waren opgestoomd... Een op het oog vlekkeloze overwinning dus.

Erwin tot slot wist gelukkig ook weer eens (een halfje) te scoren. Tegen Bert zagen we een eindspel met beiden de nodige lichte stukken en mogelijke outposten. Na afloop zag ik nog een actieve witte dame in de buurt van Bert's koning. Hiervoor was Bert duidelijk bang en dit durfde hij dan ook niet aan. Remise dus.

Zodoende dus een 3-1 overwinning. Normaal was dit dan de laatste wedstrijd geweest en waren we dus kampioen... Nu zit deze match midden in het seizoen... Er heeft zich nu een kopgroep (!) van 5 teams afgescheden. Souburg staat nog wel bovenaan met 6MP en 13BP (men had de eerste 3 matches met 4-0 gewonnen... Hier herinnerde Hans ons nog aan bij het begin van de match... Ja dat helpt natuurlijk!) Denk en Zet en Landau hebben ook 6 MP met 10 en 9BP respectievelijk. Goes staat 4e met 5MP en 9.5BP. HWP heeft ook 5MP maar slechts 7.5BP. Zo zijn er maar liefst 5 teams die voor de titel spelen effectief. De 3 koplopers spelen allemaal nog tegen elkaar ook! Goes krijgt nog 2 van de degradatiekandidaten (Souburg B en Terneuzen A) plus Denk en Zet. Tja je weet nooit hoe een koe een haas vangt... In eigen hand hebben we het zondermeer niet maar goed we doen wel mee!