Verslag: Hans Welten

De Schaak-Off is in 2021 door de KNSB bedacht om huisschakers gemakkelijk kennis te laten maken met het clubschaak. Het bestaat uit een lokale voorronde, een regionale finale en een landelijke finale. Schakers worden in poules van vier personen op gelijkwaardig niveau ingedeeld en de winnaar van elke poule heeft het recht om in de regionale finale deel te nemen waarin ook weer op gelijkwaardig niveau wordt ingedeeld.

In 2021 heeft Goes geen lokale voorronde georganiseerd, want we waren nog druk bezig met het vinden van een nieuw clublokaal. Dit jaar organiseerden we wel een lokale voorronde. Er waren 12 deelnemers waarvan 9 clubschakers van Goes en 3 huisschakers. Zij speelden drie rapidpartijen met een tempo van 20 minuten met 5 seconden increment.

Poule A

In poule A was er geen sprake van een indeling op gelijkwaardig niveau want veelvraat Joey Grochal deed mee. Jari zou ook deelnemen, maar hij had zich in de middag via WhatsApp afgemeld om zijn vader te helpen in de Bowling. Dat bericht had ik gemist waarna ik in poule A kon invallen voor Jari. Ik mocht gelijk tegen Joey. Nu had ik in de laatste ronde van het HZ toernooi met wit verloren in een Boedapester gambiet. Ik bedacht me toen om de volgende keer dat ik tegen Joey met zwart zou spelen dit ook eens als verrassing te proberen. Nou verrassend werd het wel. In nog geen acht zetten stond ik zo beroerd dat ik het maar beter kon opgeven. Opnieuw een leermoment rijker dat zetvolgorde in de opening belangrijk is. Ik had nu wel mooi even tijd om wat foto’s te maken. De partijen tussen Erwin, Rinus en Hans gingen gelijk op. De uitslagen hadden ook anders kunnen zijn. Alle partijen werden in een eindspel beslist. Joey won ook van Erwin en Rinus wist Joey op remise te houden. De winnaar van de poule was geen verrassing. Tweede werd Hans, vervolgens Erwin en tenslotte Rinus.

Poule B

Poule B werd de spannendste poule. In de jeugdige poule met Niels, David en Ruben had ik ook huisschaker Karel Hoogerland geplaatst. De indeling had ik vooraf gemaakt. Karel had ook in het zomertoernooi in Oostkapelle gespeeld en was daar de beste jeugdspeler geworden.

Na de poule fase hadden Niels, David en Karel allemaal twee punten gehaald.

Voorbeeld van afbeelding

Zij mochten nu vervolgens, zonder Ruben, gaan snelschaken om de winnaar van de poule te bepalen. Het tempo was 3 minuten met 3 seconden increment.

De 1e snelschaakronde bracht echter nog geen beslissing. De punten werden weer onderling verdeeld.

Er werd besloten om nog een 2e snelschaakronde te houden. Vreemde zetten gebeurden in de partijen. De kansen wisselden voortdurend. Het meest bizar was wel de partij van Niels tegen David. Niels had een kwaliteit en een vrijpion meer en had eerder al de kwaliteit terug kunnen geven voor simpele winst. Een zwarte toren had volgens mij net schaak gegeven op h2 waarna de koning naar g6 ging. Zet een deel van de stelling maar op: wit: Kg6, Te7, h6; zwart Th2, Pe4. Op de damevleugel staat nog een witte toren + witte pionnen en een zwarte koning + zwarte pionnen, maar die doen er even niet toe. Nu volgt er (1) …, Tg2+ (2) Kh7??, Pf6+ (3) Kh8, Tg8++. Zo won Niels de poule dus niet. Opnieuw brachten de snelschaakpartijen geen beslissing.

Wat nu? Het was inmiddels al bijna twaalf uur. En ik had vooraf nog wel gezegd dat we misschien om half elf klaar zouden zijn, maar in ieder geval wel om kwart over elf. Ik had echter geen rekening gehouden met zes aanvullende snelschaakwedstrijden. Joey begon al Armageddon te roepen. Niels stelde echter voor om Karel tot winnaar van de poule uit te roepen. Dat had hij als huisschaker wel verdiend. David was akkoord. En zo kreeg de 15-jarige jongste deelnemer een “Offer you can’t refuse” aangeboden. En dat deed hij dus ook niet. Karel mag nu naar de regionale finale.

Poule C

In poule C speelden twee huisschakers. Op de foto in de eerste poulewedstrijd speelt Christiaan Kerpel tegen Rob en Pieter van der Peijl tegen Jo.

Christiaan was de week ervoor al bij Goes komen kijken en had toen van Joop verloren. De huisschakers hadden het lastig tegen de ervaren tegenstanders. Pieter is geïnspireerd geraakt door de Netflix serie The Queen’s Gambit en, naar eigen zeggen, nog een beginner. Christiaan speelt al wel langer, maar nog niet op een club. In de laatste ronde won Pieter de onderlinge match tussen de huisschakers. Jo en Rob speelden om de poulewinst die Jo wist te winnen.

Zo gaan Joey, Karel en Jo door naar de regionale finale in november.