TERNEUZEN - GOES B 1,5 – 2,5

Was wederom even puzzelen voor Hans maar als een ware Sudoku-Koning zaten er toch 4 Goesenaren tegenover het bekerteam van Terneuzen in de kwartfinale ZSB Beker.

Niels positief wat betreft Corona en David onderweg positief te zijn, en voor je het weet moet er van alles worden ingevlogen. Eindewege en Kapelle bleken op de vliegroute te liggen naar Terneuzen en Jo en ondergetekende mochten het viertal vol maken.

Misschien een vrijdagavond – business-as-usual – maar voor mij was het een flinke stap. Na flink geveld te zijn door dat-wat-ik-niet-meer-bij-naam-wil-noemen, kostte het even moeite om weer achter schaakbord plaats te nemen, maar achteraf erg blij dat ik het gedaan heb, en weer een stapje naar herstel, zullen we maar zeggen.

Genoeg persoonlijke noot. De bekerwedstrijd in de voor schaken goede locatie. Ook ik heb de nieuwsberichten gezien vanuit Sliedrecht, waar ik in een Krimpens verleden volgens mij wel eens op een bijzonder rumoerige locatie boven uitgaansgelegenheid heb gespeeld, trouwens.

Maar goed over het schaken dan: Mijn eigen partij met wit tegen Barish ging buitengewoon voortvarend. Na dat e4 met d5 werd beantwoord , antwoordde zwart slaan op d5 met e6, maar nadat ik rustig met Pf3 en d4 verder ging leek zwart de kluts kwijt. Er volgden een dubbelpion – koning in het midden – kwaliteit minder en na afruilen alle stukken vond zwart zich in een onmogelijke situatie om op 2 flanken pionnen tegen te houden. Een snelle voorsprong dus. Jo aan bord vier had zijn eigen zwarte koning nodig om zijn pion op c7 te beschermen tegen 2 witte torens op de c lijn. Toen de witte torens echter via c6 de zwarte stelling binnendrongen bleek het zwarte tegenspel niet voldoende. 1-1 dus.

Nadat ik werkelijk de gehele schaakclub Terneuzen mijn tegenstander duidelijk hoorde maken dat er eventueel nog gevluggerd zou worden bij 2-2, leek het mij eerder op een nipte overwinning voor Terneuzen uit te draaien. Erwin stond redelijk gelijk en Hans had ik al een keer of 10 met zijn Dame zien schuiven, vooral naar f6. Na verlies van zijn eigen pion op d6 leek het op een nul uit te draaien.

Zoals zo vaak verschoven de kansen en plots zag ik Erwin en Jaap Dekker handen schudden, waarbij ik zelf dan eigenlijk van remise uitging, maar Erwin bleek een aantal pionnen te winnen en Jaap zag er geen fiducie in nog langer door te spelen. 1-2 voor Goes dus maar bij Hans was het nog niet veel. Wit had een prachtige vrijpion op d6 ondersteund door van alles en nog wat. Na afruilen van torens en stukken stond de witte pion ineens op d7, met een zwarte koning op d8 en de witte dame op d6. Zag er beetje vreemd uit maar leek me niet erg gevaarlijk eigenlijk. En doordat wit in alle ijver door te drukken ook al pionnen naar g4 en f4 had gestuurd, stond de witte koning op h2 wat in de kou en onbeschermd. Hans maakte daar prima gebruik van en eeuwig schaak was het gevolg 1,5-2,5 voor Goes en een ronde verder.

Dat we te vroeg waren om van een tolvrije tunnel te mogen profiteren mocht de pret uiteraard niet drukken. Op naar de volgende ronde voor Goes B.

Mark Paul