De Goese Schaakvereniging gaat vanaf vrijdag 15 september cursussen geven voor spelers van 16 jaar en ouder. De cursussen bestaan uit 6 lessen die zijn ontwikkeld door Nederland Schaakt.

Algemene informatie Cursussen

We sluiten aan bij het initiatief NederlandSchaakt waarbij meer dan 30 schaakverenigingen in het najaar schaakcursussen geven. Het lesmateriaal is speciaal ontwikkeld. Er zijn twee cursussen met zes lessen van anderhalf uur:

• Schaken Leren, voor mensen die de regels nog niet kennen
  • Beter Schaken, voor mensen die thuis of online schaken en hun vaardigheden willen verbeteren

De cursussen worden gegeven van vrijdag 15 september t/m 20 oktober van 20:15 – 21:45 in basisschool De Tweemaster, Kuyperlaan 29 te Goes. Twee ervaren trainers van de vereniging geven de cursussen. Dat zijn Joop van Ruler en David de Feijter. Meer informatie vind u op de website van NederlandSchaakt: https://www.nederlandschaakt.nl/.

Aanmelden voor de cursussen is centraal geregeld. De kosten bedragen € 99 per cursus. Aanmelden kan voor:

Cursus Schaken Leren

De volgende lessen staan gepland (onder voorbehoud van eventuele wijzigingen):

· Vrijdag 15 september: De loop van de stukken

· Vrijdag 22 september: Stukken slaan

· Vrijdag 29 september: Schaak zetten en schaak opheffen

· Vrijdag 6 oktober: Schaakmat!

· Vrijdag 13 oktober: Bijzondere spelregels

· Vrijdag 20 oktober: Een schaakpartij beginnen

Cursus Beter Schaken

De volgende lessen staan gepland (onder voorbehoud van eventuele wijzigingen):

· Vrijdag 15 september: Een goed begin is het halve werk

· Vrijdag 22 september: Hoe maak ik een plan

· Vrijdag 29 september: In de aanval!

· Vrijdag 6 oktober: Materiaal winnen

· Vrijdag 13 oktober: Mat zetten

· Vrijdag 20 oktober: De schaaknotatie en een partijspel

Bijzondere bepaling voor leden van de Goese Schaakvereniging

Leden van de vereniging kunnen indien gewenst ook deelnemen aan de cursus Beter Schaken. Zij moeten zich aanmelden bij NederlandSchaakt en de kosten betalen. Zij ontvangen na de cursus echter € 40 terug van de Goese Schaakvereniging.

Jeugdopleiding

De Goese Schaakvereniging heeft sinds de vorige eeuw een bloeiende jeugdopleiding. Met momenteel een team van vijf jeugdleiders. Hoe eerder, hoe beter, maar potentiële jeugdleden kunnen op elk door hun gewenst moment beginnen bij de jeugd.

Goese Schaakvereniging

Het is mogelijk om vrijblijvend kennis te maken met de schaakvereniging. Men mag vier weken gratis meespelen zonder verplichtingen. De Goese Schaakvereniging omvat momenteel ongeveer 50 leden, 40% zijn seniorleden en 60% zijn jeugdleden. De speellocatie is basisschool De Tweemaster, Kuyperlaan 29 te Goes. De speelavond is vrijdag. De jeugd start om 18:45. De volwassenen beginnen om 20:00.

Seizoenstart Goese SV 2-9-2022 Foto: Hans Welten