Ben je even afwezig, verschijn je weer eens op de club, is tegenstander weer Zierikzee A. Mag (Moet?) je ook nog iets schrijven voor de site – zoals vriendelijk doch dringend verzocht door dhr. H.Welten. Uiteraard gelijmd door opmerkingen als : “je schrijft zo leuk stukjes” , “die van de vorige wedstrijd heb ik ook nog niet” laat je je dan toch weer voor de kar spannen, maar goed erg vervelend vind ik het dan ook weer niet.

Goes C

Paul, M. (Mark)   Krijger, M.M. (Martin) ½ - ½
  Trirum van, N.A.Y. (Noël)   Kersten, A.P.H.M. (Aloys) 0 - 1
  Vermeule, R. (Ruben)   Spiegels, S. (Sjaak) 1 - 0
  Tholenaar, J. (Jo)   Beek van de, E.G.J. (Ernst) 1 - 0
  1635   1772 2½-1½

Door Hans voorbereid op een sterke tegenstander, verschenen wij vol goede moed in de Tweemaster waar het altijd even puzzelen lijkt wat betreft de plaatsing van de borden. Als dan ook mijn tegenstander Martin Krijger wat meer ruimte nodig heeft vanwege zijn visuele handicap, dan oogt het nogal gefragmenteerd. Voor de rest zeker geen kwaad woord over Zierikzee, het was een gezellige en spannende avond met een vriendelijke tegenstander. Nu ben ik over het algemeen slecht in achter het bord blijven zitten, maar doordat Martin zijn zetten aankondigde, op zijn I-Pad invoerde en ik de zetten op het bord uitvoerde, kreeg ik vooral in de beginfase weinig van Goes C (en Goes B) mee. Nadat iemand de overwinning van Jo meldde, moest ik even op de wedstrijdformulieren gaan kijken of dat nu Goes C of Goes B was, net zoals Hans later meldde dat Jefta wel een stuk achter stond……. Even dacht ik dat we met 5 borden speelden. Maar wij stonden als Goes C dus redelijk snel op een voorsprong, waarbij ik niet meer kan zeggen dat ik Jo’s tegenstander hoorde vermelden dat hij de opening niet goed kende of speelde.

Tegenstander Martin speelde Weens met f4 en duidelijk wat spelritme missend wikkelde ik redelijk snel af, bleef er een nog redelijk gelijk paard en toren-eindspel over, waar ik gezien de teamstand dacht het remise-aanbod wel te kunnen accepteren. Moet nog even het schaakritme zien terug te vinden in komende maanden.

Maar 1-5 – 0,5 voor en de jeugd mocht de overwinning binnenhalen. Dat duurde nog wel tot de laatste minuten tijd bijna verstreken waren. Noël speelde volgens mij een prima partij maar kwam ergens met een gepende d-pion in de problemen, probeerde nog tegenspel te verkrijgen, wikkelde uiteindelijk af naar een eindspel met 2 pionnen voor Noël tegen een loper voor Alois. In een open stand kon de loper alle goed controleren en moest Noël helaas de koning omleggen. Zonde maar tegen een goede tegenstander zeker geen schande.

1-5 – 1,5 dus. Het moest van Ruben komen die aan Sjaak Spiegels een taaie klant had. Evenwicht in de partij werd ergens verbroken , Ruben leek een pion minder te hebben maar Sjaak liet een Loper op d3 aanvallen door toren en paard en die ging verloren. Maar wit kreeg even later wel plotseling een toren binnen het vijandelijke gebied op de h-lijn en hield uiteindelijk 2 g-pionnen en 1 h-pion over wat behoorlijk tegengas bood aan het paard van Ruben. Wel is een zwarte koning op g8 in staat pionnen op h6, g5 en g7 tegen te houden, maar zal daar de wacht moeten houden, omdat het paard dat niet lukt. Wit liet echter na de zwarte damevleugel-pionnen eerder op te ruimen, en daardoor kreeg zwart pionnen op b4 en a5 waar tegenover een witte pion op a4 niet veel deed. Omdat de witte koning ook niet achterlangs de zwarte pionnen mocht gaan, kon Ruben met zijn paard eerst de h- en g-pionnen inblikken, zodat wit toch de vlag moest strijken.

Een prachtige en belangrijke zege van Ruben! Iets verassend was het voor een aantal omstanders, omdat 10-15 zetten voor het eind gast Jos vd Kaap (Souburg) doorgaf dat dit gewonnen was voor wit, wat uiteraard door Hans en ondergetekende (wij kennen onze plaats!) klakkeloos voor waarheid werd aangenomen. Zo zie je maar : It ain’t over until the fat lady sings the blues”

PS. Wisten jullie dat dit uit de operawereld schijnt te komen (Götterdammerung van Wagner) en niet de blues-scene, ik wist het niet maar Wikipedia zegt het dus is het waar…. toch?

PS2 – 4 uit 2 en Goes op kop, hij gaat lekker zou ik zo zeggen!