Verslag: Hans Welten

Zoals in mijn beleving wel vaker speelden we ook dit seizoen in onze eerste wedstrijden weer tegen Goes A en Souburg A. Na twee wedstrijden dus weer 0 matchpunten en maar liefst een halve bordpunt. De vorige keer kon ik nog wegduiken voor het schrijven van een stukje, omdat veelschrijver Joey hier toch wel voor zorgt. Nadat ik anderen pres om voor pers te spelen, kan ik natuurlijk niet achterblijven om deze flinke nederlaag te beschrijven.

De uitslagen:

Welten, J.S.P. (Hans)   Kaap van der, J. (Jos) 0 - 1
  Feijter de, D.C. (David)   Tiggelman, R. (René) 0 - 1
  Feijter de, C.E. (Niels)   Hekhuis, J. (Jeroen) 0 - 1
  Steijn van, J.B.L. (Jefta)   Alders, R.M. (Roeland) 0 - 1
  1718   2132 0-4

We beginnen met onze topscorer Niels. Van een afstandje leek hij een solide verdediging te hebben. Typisch Niels dacht ik nog. Maar toen ik even later toch wat dichterbij kwam kijken kon ik geen zwarte dame meer vinden. En niet veel later was de partij dan ook al verloren in ongeveer twintig zetten. Niels vertelde me dat hij niet goed uit de opening was gekomen en vervolgens materiaal en partij verloor.

Hans had zijn tweede 2200+ tegenstander dit seizoen. Van mijn voornemen om deze keer de stelling gesloten te houden om geen aangrijpingspunten aan Jos te geven kwam niet veel terecht. Binnen geen tijd stond ik een pion achter, was er een machtige witte dame op e4 en zat ik hopeloos te zoeken naar goede velden voor mijn stukken. Ook voor een aanval op de lang gerokeerde witte koning zag ik weinig mogelijkheden. Een vlucht naar een dubbeltoreneindspel met een pion minder was nog een poging om er iets van te maken. Maar, zoals eigenlijk ook al verwacht, had Jos geen enkele moeite om dit naar winst te spelen.

Jefta maakte zijn debuut als basisspeler voor Goes B. In de tafelindeling zweefde hij nog ergens tussen Goes C en Goes B in. Jefta won een pion. Toen ik later weer kwam kijken stond Jefta inmiddels drie pionnen voor, maar had hij wel een loper ingeleverd. Roeland kon zijn loper offeren tegen de drie pionnen. Hierdoor ontstond ook hier een dubbeltoreneindspel waarbij Roeland de actievere torens had. Toen ik nog wat later de stelling zag had Roeland inmiddels 2 torens + 4 pionnen en Jefta 2 torens + 2 pionnen. Niet veel later gaf Jefta zich gewonnen.

David had een leuke partij tegen René. Hij kwam goed uit de opening en had actiever spel. Langzamerhand veranderde dit echter. René had aangrijpingspunten gevonden om zijn stelling te verbeteren. Mijn aanvankelijke optimisme dat hier nog wat te halen viel veranderde ook langzaam. Er kwam uiteindelijk een eindspel zonder zware stukken op het bord. Nadat er een eindspel met loper + 2 paarden voor David en loper + 2 paarden + 2 pionnen voor René op het bord kwam was wel duidelijk dat René ging winnen.

Dat hebben we maar weer gehad. Nu volgen hopelijk de wedstrijden waar we meer kansen hebben.