Verslag: Hans Welten

Na een prima autorit en een listige wenteltrap naar boven waren we op de zolder van het Oude Raadhuis voor onze wedstrijd in Scherpenisse tegen Denk en Zet A. Het zijn meestal evenwichtige en spannende wedstrijden. Voor de eerste keer hadden alle spelers van Denk en Zet een hogere rating dan alle spelers van Goes. Het kon nu dus wel eens een lastige avond worden. Mark en Noël vielen in voor David en Jefta.

De uitslagen:

Denk en Zet A Rating Goes B Rating Ronde 3
Rick van der Pluijm 2075 Hans Welten 1756 1-0
Dig de Graaf 1878 Niels de Feijter 1742 1-0
Joost van Eenennaam 1833 Mark Paul 1745 0.5-0.5
Rick van de Breevaart 1798 Noël van Trirum 1647 0-1
Gemiddelde rating 1896 Gemiddelde rating 1723 2.5-1.5

Na de opening stonden we als team een pion achter. Hans stond een onbewust geofferde pion achter met volgens Niels compensatie. Niels stond onder druk maar materialistisch gezien gelijkwaardig. Mark stond een bewust geofferde pion achter met volgens Niels geen compensatie. En Noël stond een gekregen pion voor waarbij hij de compensatie van zijn tegenstander niet zag.

Mark offert wel vaker een pion en krijgt er open lijnen voor terug. Echt veel voordeel heeft hij niet bereikt. Hij veroverde wel een pion terug. Vervolgens bleef er een gelijkwaardige stelling over en werd het remise.

Hans viel na de korte rokade van Rick aan op de kwetsbare koningsvleugel (met zwarte pionnen op h6 en g5) door een paard op e5 en een loper op h5. Het probleem was om de dame daar ook te krijgen. Dat kon door beide aanvallende stukken op f7 te ruilen tegen een pion en een toren. Maar ja, dan was er nog slechts een dame in de aanval. Rick was er terecht bevreesd voor, Stockfish beoordeelt dit als +4,5. Ik vond het niets bijzonders, maar keek met te weinig diepgang. Na een kwaliteitsoffer kwam een nieuwe kans met e6. Ook dit vond ik niets en Stockfish +1,5. Daarna kwam Rick los, ging de loper op h5 verloren omdat ik die niet op tijd terug trok naar e2. Snel hierna verloor ik.

Noël stond dus al snel een pion voor. Hij heeft nooit problemen gehad. Zijn tegenstander rokeerde lang. Later kwam er nog een tweede pion bij en volgde de winst. Een nette overwinning voor Noël.

Niels had het lastig tegen Dig die lang had gerokeerd en op de koningsvleugel een aanval aan het opbouwen was. Niels had echter een verrassing voor Dig in petto, waarmee hij een pion won. Dat werden er zelfs twee. In de veronderstelling dat de twee pionnen extra op de koningsvleugel in het loper (voor Niels) tegen het paard (voor Dig) eindspel kon worden gewonnen kwam er een dameruil tot stand. De c-pion van Dig kon echter alleen gestopt worden door zijn loper te offeren. Dig wist daarna de pionnen van Niels tegen te houden en won de partij.

Het was een wedstrijd waar we kansen hebben gehad op matchpunt(en), maar niet hebben benut. De invallers hebben goed gescoord. Op de terugreis grapte ik al om de volgende keer Goes C op te stellen. We staan nu nog duidelijker op de degradatieplaats met één matchpunt en één bordpunt achterstand. De volgende wedstrijd wordt een degradatiekraker tegen Terneuzen A.