Verslag: Hans Welten

Goes B en Goes C speelden gezamenlijk in de Schaakwalhalla van schakend Zeeland. Goes B tegen Souburg B en Goes C tegen Souburg C. Nadat we na de vorige wedstrijd de laatste plaats verlieten, konden we nu in de tweede achtereenvolgende degradatiekraker ons praktisch veilig spelen. Winst op Souburg B was hiervoor voldoende, maar ook een gelijk spel was al voldoende. Mark viel in voor Jefta. Souburg B speelde in de basisopstelling. We speelden beneden. Goes C werd in het gezellige clublokaal verbannen naar de zolder. Met 3 externe wedstrijden en een interne competitie werd er op 20 borden gespeeld.

Souburg B Rating Goes B Rating Ronde 4
Roel Schroevers 1777 Hans Welten 1764 0.5-0.5
Henrik Westerweele 1873 Niels de Feijter 1748 1-0
Vincent Sleuyter 1613 David de Feijter 1731 0.5-0.5
Albert Vermue 1667 Mark Paul 1741 0.5-0.5
Gemiddelde rating: 1733 Gemiddelde rating: 1746 2.5-1.5

Mark grapte vooraf al dat een halfje voor het team verzekerd was. Al zijn zes wedstrijden dit seizoen werden remise. Met Albert Vermue als tegenstander werd het een wilde wedstrijd. Albert offerde in de opening al een stuk. Albert won pionnen terug en had optisch een mooie stelling. Maar daarna kon ik het niet meer volgen. Mark vertelde dat zij de materiaalverhouding ook niet meer in de gaten hadden want het wisselde voortdurend. En het eindresultaat: een remise.

Hans kwam een fractie minder uit de opening, maar herstelde dat. Er ontstond een dynamisch evenwicht met dreigingen van beide spelers. De cruciale zet was (22) …, f5. Ik baalde van deze zet, want ik kon de aangevallen loper op d6 niet nemen vanwege dameverlies en het ontnam ook Pe4 voor wit als mogelijkheid met flink voordeel. Roel vond het de enige zet. Stockfish vindt het een blunder vanwege (23) Dd4 en stukwinst en komt met (22) …, Tad8 als beste zet. Ik zocht een goed veld voor mijn dame en koos voor (23) Dc1?? Daarna kreeg Roel het beste van het spel en dreigde ofwel met de pionnen op de damevleugel te winnen ofwel mij mat te zetten op de onderste rij. De dame kwam op e6. Roel had het anders kunnen doen, maar ging voor het mat op de onderste rij. Dit noodzaakte mij om remise te maken door na schaakjes driemaal dezelfde stelling te verkrijgen.

Met wit mag je beginnen met ontwikkelen. Daar was in de partij van David niets van te merken. Een lastig zwart paard verhinderde met Pd3+ al snel een rokade van wit en verdere ontwikkeling. De pionnen bleven op de tweede en derde rij staan waardoor zijn lopers en torens niet lekker in het spel kwamen. David wist het allemaal toch te verdedigen en kon zich na lang manoeuvreren bevrijden. Er volgde een toreneindspel met allebei vier pionnen. David kon eindelijk gaan schaken en weigerde een remise aanbod. Maar even later moest hij zich toch tevreden stellen met remise.

De cruciale wedstrijd was die van Niels tegen Henrik. Er gebeurde van alles. Niels offerde een stuk tegen gevaarlijke damevleugelpionnen en later werd het een volle toren voor 2 pionnen. De koning van Henrik bleef lang in zijn beginstelling staan. Niels had allerlei dreigingen, die Henrik maar net wist te pareren. Henrik moest materiaal teruggeven om zijn koning in veiligheid te brengen. Niels verbruikte vanaf het begin al veel tijd, dus de tijdnoodfase kwam al snel. Niels had inmiddels het voordeel met DTL+4p waaronder een doorgebroken pion tegen DTL+3p. Volgens mij stond het gewonnen. Maar met minder dan 10 seconden op de klok vond Niels niet meer de juiste zet. De doorgebroken pion werd veroverd en nog erger werd er ook een kwaliteit ingeleverd. Henrik wist het resterende eindspel te winnen.

Het was een spannende, leuke en boeiende strijd. Ik neem aan dat het publiek er ook van genoten heeft. Geen winst, geen gelijk spel, maar verlies. Souburg A won met 2½ - 1½ van Landau A. Goes C wist wel op de schaakzolder te winnen, het werd 1½ - 2½.

De onderliggende wedstrijden van de degradatiekandidaten zijn gespeeld. Het komt er nu op aan wie er nog wat matchpunten weet te scoren tegen de andere teams. Souburg B heeft 3 matchpunten. Goes B heeft 2 matchpunten. De grootste degradatiekandidaat is Terneuzen met 1 matchpunt en zij spelen nog tegen Goes A en Souburg A.