Ik haalde mijn teamgenoten op bij de jeugdcompetitie van de Goese SV. We reden van de ene basisschool naar de andere basisschool voor onze wedstrijd tegen Landau. En ook hier was er volop jeugd in opleiding. Er moest even gewacht worden met het uitwisselen van de opstellingen. Bij Landau werd Nick Dubbeldam op het laatste moment vervangen door Aäron Zootjes. De borden 2 t/m 4 kregen een andere tegenstander. Bij ons viel Noël in voor Jefta.

De uitslagen:

Landau A

Rating

Goes B

Rating

Ronde 6

Fardin Hematyar

Niels de Feijter

Arjo Arendse

Hans Welten

½ - ½

Rahul Hotwani

Noël van Trirum

Aäron Zootjes

David de Feijter

Gemiddelde rating:

Gemiddelde rating:

1½  - 2½

Wat opvalt bij de uitslagen zijn de hogere ratings van iedereen doordat de KNSB in maart een vergelijkbare aanpassing heeft doorgevoerd als de FIDE. De ratings staan hierdoor ineens veel dichter bij elkaar. Dit zal in de loop van de tijd zich wel weer normaliseren, maar dat kan nog jaren duren.

Hans maakte al snel in de opening een fout, maar thuis bleek de fout iets later te zijn dan hij tijdens de partij en de analyse dacht. Er resteerde een versplinterde pionnenstelling op de damevleugel en een avond secuur en stug verdedigen. Er ontstond een eindspel met twee torens, twee lopers en zes pionnen. Door een kleine tactische wending vond er een ruil plaats waarna er nog één toren, één (ongelijke) loper en vier pionnen overbleven. Na ruil van de torens was het onmiddellijk remise.

Noël stond al heel snel comfortabel en had duidelijk voordeel in het centrum en op de koningsvleugel. Hij was bezig een aanval op te zetten toen hij plotsklaps een stuk in de aanbieding kreeg. Die werd toch maar meegenomen. Rahul kreeg nog even wat tegenspel, maar veel stelde het niet voor. Noël boekte een mooie overwinning en  komt hiermee op 2 uit 2 voor Goes B. Meer kan je van een invaller niet verlangen.

Niels had mooi spel op de damevleugel, won met zijn dame een pion en was heel tevreden. Niels had echter last van overschatting van zijn stelling. Fardin werd actief op de koningsvleugel en al heel snel realiseerde Niels zich dat hij een verloren strijd streed.

David had juist last van onderschatting van zijn tegenstander. Hij had enkele jaren geleden gemakkelijk gewonnen van Aäron, maar jeugd kan snel sterker worden. Dat hoort een jeugdleider toch te weten. David speelde zijn pionnen actief naar voren om vervolgens alle moeite te moeten doen om die pionnen te behouden. Toen na lang verdedigen dat niet meer mogelijk was offerde hij een kwaliteit en won zelf een pion. De stelling stond echter op verlies, maar was wel complex. Later in de analyse werden er vele mogelijkheden gevonden die toch niet zo gemakkelijk te winnen waren.  Aäron was echter in flinke tijdnood gekomen en dat hinderde hem bij een goede winstvoering. Hij verloor de kwaliteit weer en speelde met twee pionnen minder. David won dit eindspel.

Ook deze keer hadden we een evenwichtige strijd. Het resultaat had zomaar andersom kunnen zijn. Na de vorige ronde schreef ik nog dat het er op aan komt wie nog matchpunten weet te scoren tegen andere teams. Omdat zowel Souburg B als wij wisten te winnen en Terneuzen A verloor is het met nog één ronde te spelen nu al zeker dat Terneuzen A degradeert.