Verslag: Hans Welten

De laatste keer dat we wonnen was in het seizoen 2018-2019 tegen Bergen op Zoom 2, waardoor we ons handhaafden. Dat was ook de laatste keer dat Joop van Ruler meespeelde. Ik wist hem donderdag te charteren, waardoor beide Goese teams toch nog volledig bezet waren. Helaas, doordat Niels zich ziek meldde vertrokken we alsnog met een speler minder. Jari was invaller in het eerste team en Mark was verhinderd. Eliza kon dicht bij haar studentenplek gelukkig ook invallen.

We speelden tegen Fianchetto 1 te Schiedam. Zij speelden met hun volledige basisteam. Ondanks dat ze op vrijwel alle borden een hogere rating hadden zag ik toch wel kansen. De ratingverschillen waren nu ook weer niet zo groot. Alleen Joop had een hogere rating. En Joop won als eerste zijn partij. Eliza stond onder druk, maar verdedigde zich blijkbaar goed. Ze was blij met het remise aanbod van de tegenstander, want ze zag zelf geen kansen op voordeel. Jefta won een kwaliteit en had een prima stelling die hij spoedig won. Erwin kreeg via een paardvork een kwaliteit, stond uitstekend op de damevleugel en de kwaliteit werd later een stuk voorsprong waarna de winst werd binnengehaald. Jo stond oorspronkelijk wel goed, maar dat veranderde langzaam in een verloren eindspel. Hans speelde na een goede opening licht voordeel, maar brak de g-lijn te snel open, hij had beter eerst de lange rokade kunnen doen. De tegenstander nam de g-lijn nu in bezit. Hans miste nog kwaliteitswinst. De tegenstander kwam met een schijnoffer waardoor de a-pion kon doorlopen. Die kon worden gestopt door een loper terug te geven, maar toen gingen er nog enkele pionnen eraf en resteerde een verloren eindspel. De computer is echter onverbiddelijk. De a-pion kon ook gestopt worden door een paard terug te geven en dan had Hans winstkansen in het eindspel. David stond na de opening wat minder, maar het werd steeds beter. Een pion werd gewonnen. En toen in een toreneindspel ook een tweede pion werd veroverd won David. Het eindspel met K+T+2p (die verbonden waren) tegen K+T hoefde hij niet meer te bewijzen. Hiermee haalde David de nipte teamwinst binnen.

In het seizoen 2019-2020 speelden we nog 6 wedstrijden voordat Corona de strijd lamlegde. Alle 6 wedstrijden gingen verloren en met nog 3 wedstrijden tegen de nummers 2 tot en met 4 in het vooruitzicht waren we alleen theoretisch nog niet gedegradeerd. Door Corona mogen we opnieuw in de vierde klasse spelen. Na één wedstrijd is dit seizoen nu al beter dan 2019-2020.