Na de KNSB-competitie is deze week ook weer het 'Zeeuwse Schaak' begonnen. De avondcompetitie is dit jaar officieel afgelast maar we hebben de bekercompetitie nog! Die was nog niet begonnen en begon dus vandaag met de kwartfinales. Geen idee hoe er geloot is want Goes 1 hoort gek genoeg niet bij de vrij gelote teams. Hebben we wellicht vorige keer de ZSB-beker een keer niet gewonnen of is er daar geen rekening mee gehouden? Enfin dit was niet zo erg want zo kun je immers nog wat serieuzere potjes spelen zo vond ook Jari. Het team bestond overigens uit YT, Jari, Rinus en de in Breskens woonachtige Sven. Bij de rit naar Axel wist YT 50% van het team van de bezoekers te voorspellen evenals het duel Groen - de Pooter op bord 3. Arjo Arendse was ook wel verwacht maar Ronald Janssens en Mark Zootjes waren nergens te bekennen. In plaats daarvan waren Dennis en Fardin van de partij. Zodoende kreeg de match wel een heel hoog Wachtebeke gehalte. De mogelijkheid dat Dennis zin had in een partijtje tegen mij bleek dan weer onjuist, Fardin wilde graag tegen YT schaken. Dennis kon zo tegen Sven spelen op bord 2 terwijl Rinus en Arjo op 4 aan de slag mochten. De locatie was zoals te doen gebruikelijk de prinses marijke school. Een uitstekende locatie al zeg ik het zelf. Wel hoop ik dat Sliedrecht hier niet heen moet binnenkort want dan krijgt de captain van dat team wellicht een hartverzakking ;)

Sven en Dennis waren als eerste klaar... Met een punt voor Wachtebeke. De ene helft van het Dynamisch Duo (zoals GM verslagenschrijver Luc S hem ook wel placht te noemen) was echter degene met het punt. Geheel tegen zijn natuur in ging Sven voor een stukoffer voor 2 pionnen en een witte pion koning die op e2/f2 er nog al windering bij stond. Mogelijkheden te over voor een grote aanval maar wonder boven wonder bleef de witte koning fier overeind en was het op het eind nota bene de zwarte koning die mat stond geholpen door dat extra stuk.

Veel minder vuurwerk aan bord 4 bij Rinus en Arjo. Daar bleef het eigenlijk altijd redelijk in evenwicht in een Franse partij met een wit b3 ergens. Een hoop gemanoevreer over en weer maar heel veel is er volgens mij nooit echt gebeurd. Remise.

Daarop dus achter met de 2 partijen van de JGs te gaan. De ene JG (ook wel YT) heeft de smaak te pakken na zaterdag en wist WEER te winnen. Na dhr. van den Does was dat tegen Fardin alweer tegen iemand van een wat hoger niveau. Daar bleek overigens weinig van in de opening want Fardin speelde ergens het heel creatieve Ta7?! hetgeen in een andere Slav line wel gespeeld wordt. Uiteindelijk kon wit zo een gepende pion op b5 winnen. Vervolgens raakte YT echter de kluts kwijt. In plaats van simpel Pe5 te doen met winst van een tweede pion (+5 volgens stockfish op lichess) werd de knoei modus aangezet. Nu vond zwart juist een aantal mooie kansen door het witte gesputter en zo stond er even later een dubbel T + 1P eindspel op het bord waarbij YT 3 extra pionnen had voor een zwarte loper. De witte stelling was wel redelijk stabiel en de loper zat op hout te bijten. Desondanks vind Stockfish op die site dit toch bijna -1. In de praktijk denk ik onduidelijk met wederzijdse kansen. Dat bleek ook wel want langzaam maar zeker werd zwart outplayed en kwamen de witte verbonden vrijpionnen op a en b in beweging. Met weinig tijd vond Fardin een manier om een stuk terug te geven voor beide pionnen maar zo resteerde een eindspel TTP4 tegen TTL3. In de praktijk was dit hopeloos te noemen. Als klap op de vuurpijl gaf de zwartspeler nog een toren weg ook. Dit zag uw verslaggever pas na een poosje denken want ja ik zat naar mat te kijken.. Dan maar een toren winnen. Zodoende stand weer in evenwicht.

De andere JG bracht de beslissing tegen Ronald. Daarvan niet veel gezien. Het was een Scandi waarin Jari het wat onhandig leek te spelen en zo c4-c5 moest doen. Beetje a al Aljechin. Ronald moest het paard van b6 echter ruilen op c3 en zo maakte die achtergebleven pion op d4 niet meer uit... Ik hoorde op de terugweg iets over een torenoffer van Jari maar geen idee hoe dit gegaan is. Terwijl YT en Fardin aan het analyseren waren viel hier de beslissing in het voordeel van Goes. Geen snelschaken dus tot teleurstelling van Fardin!

Zo bekert Goes door! Leuk om toch wat potjes tegen andere verenigingen te mogen spelen... Of nou ja... Goes 2 won ook van Terneuzen en zo spelen we meen ik de halve finale tegen elkaar haha!