Goes A heeft ook de tweede wedstrijd van het seizoen gewonnen. Op de zolderkamer van Denk en Zet werd andermaal met het kleinst mogelijke verschil gewonnen. Uw verslaggever mocht als enige een vol punt en daarmee de wedstrijd binnen brengen. Daarmee werd het dus een zeer benauwde maar verdiende overwinning. Op voorhand was toch wel een beetje de hoop / verwachting / voorspelling dat er een makkelijke zege zou komen maar dat was niet direct het geval. Bij Denk en Zet hebben ze duidelijk een aardig ploegje ook zonder Koedoot en van der Sloot. Als ik het zo inschat een van de betere ploegen in de avondcompetitie zelfs en zeker geen degradatieklant. Enfin... Goes A was en bleef gewoon favoriet. Eerste obstakel was natuurlijk nog wel ter plaatse geraken. Rinus ging vol af op de aanwijzingen van de navigatie en zo eindigden we op een pikdonkere landweg zonder enige verlichting! Laten we hopen dat de tomtom Rinus nooit een niet meer bestaande weg op stuurt ofzo! YT ging daarop Rinus maar een beetje coachen als ware het een rallyritje: zo dadelijk bocht links aldus de tomtom... We kwamen wat later veilig aan op een normale weg. Daar herkende YT natuurlijk gelijk het dorp Poortvliet waar we al zo vaak langs gereden waren maar dan wel over de hoofdweg. Maar goed de navigatie vond de landweg 5 seconden sneller ongetwijfeld waardoor wij nog een avontuurlijke heenrit mochten mee maken! Aangekomen in Scherpenisse ging Rinus nog op voor 'de krapste parkeerplaats' dus zijn wij maar uitgestapt. Verder kwam iedereen ook veilig de wenteltrap naar de zolder op! Grootste schade deze avond was de duim van YT die tussen de wc-bril en de bovenkant kwam te zitten toen deze achter de bril aan kwam die ik naar beneden had gedaan... Heel veel schade was het overigens niet! Zo konden we dus veilig en wel beginnen!

2051 Pluijm van der, R. (Rick)  2249 Grochal, J. (Joey) 0 - 1
 1880  Graaf de, D. (Dig)  2139 Stange, S. (Sven) ½ - ½
 1777 Eenennaam van, J. (Joost)  1912 Groen, J. (Jari) ½ - ½
 1732 Breevaart van de, R. (Rick)  1930 Burgerhoff, M.J. (Rinus) ½ - ½
1860    2058    1½-2½

Sven was als eerste klaar. Hij ging weer eens voor zijn vertrouwde Petroff immers... als je weinig speelt wil je wel openingen oefenen... Gevolg was wel dat hij met zwart helemaal niets bereikte en een remiseaanbod van de tegenstander aannam.

Gelukkig was uw verslaggever beter op dreef. Tegen de sterkste Denk en Zetter ging het redelijk soepel. Er kwam een Moscow variant op het bord waarin uw verslaggever voor een snel a4 ging. Zwart reageerde niet handig met b6 en na a5 volgde ...b5 en zat zwart met een zwakke damevleugel. Wit kon ook nog Pd2-f4-Pf3-Pe5 spelen en zo zat de loper op g7 op hout te bijten. Wit vergat wel even a5-a6 te doen waardoor zwart door zelf a6 te spelen nog enigszins ademruimte had. Een uitval ...g5 kon eigenlijk nooit werken gezien de stelling en dat bleek ook in de partij. Zwart bleef na dameruil zitten met een dramatisch eindspel en wit kon voor ophaaldienst gaan spelen. 2 pionnen achter en met nog steeds een zwakke broeder op a6 gaf zwart het maar op...

Rinus en Rick speelden remise. Dat was wellicht ook wel een beetje het doel van wit want ja de Franse ruilvariant kwam op het bord... Rinus kwam nog ergens in het eindspel maar miste naar eigen zeggen 1 kansje waarna de muziek er wel uit was. Rinus had een mooie gedekte vrijpion op h4 maar kon er weinig mee in een L v P eindspel.

Jari tot slot... Toonde zich niet echt een teamspeler (?!) of toch wel (?) Hij verkeerde in de veronderstelling dat het potje van uw verslaggever in remise was geeindigd en nam desondanks het remise-aanbod van Joost aan. Nu was de stelling er ook wel naar: een TL TL eindspel met ongelijke lopers en 3 pionnen elk. Maar goed... je kunt door modderen... Enfin het was 'ok' want ja ik had dus wel gewoon gewonnen... Jari kwam in een accelerated Dragon met Pg4 en dan Pxd4 en e5 voor zwart ietwat in de problemen toen hij te snel de pion op d4 probeerde te winnen. Eerst rokeren was wellicht beter... Nu had Jari eigenlijk nooit echt uitzicht op meer al wist zwart van zijn optische voordeeltje niet veel te maken.

Zodoende dus een nipte overwinning maar die tellen ook. Op de terugweg nam Rinus gelukkig wel de hoofdweg. Zo kon YT ook nog een koekje opeten dat nog in mijn tas bleek te zitten... Jari ondertussen was druk met het opnoemen van toernooien waarvoor hij zich niet meer kan aanmelden omdat hij te laat is... Wat een verschil met het Open ZK Rapid... Na een conversatie over pieme... uhm PRIMEL (een maffe Fransoos) waren we al weer bijna in Goes.