Uw verslaggever heeft in het paasweekend andermaal het Zeeuws Kampioenschap Snelschaken in Souburg gewonnen. Voor deze editie vonden 18 schakers de weg naar het knusse klublokaal in Souburg. Voor sommigen zoals nieuw lid Noel van Trirum was dat de eerste keer. Natuurlijk hoop je op meer deelnemers maar met 18 man konden we natuurlijk wel mooi precies een Round Robin spelen. Een immens voordeel voor Bosters natuurlijk... Met de andere Souburgers Jos Jeroen en Hans waren er 5 spelers op papier duidelijk een klap sterker dan de rest dit toernooi... Helaas liet onder meer Jari ('ik sla een keertje over') verstek gaan. Maxim vond het aantal deelnemers wat te karig... Erik v d D uit Leiden vond naar verluid het prijzengeld dan weer te laag voor een rit naar Zeeland. Zodoende kreeg het Snelschaaktoernooi geen grootmeesterlijke winnaar zoals het oliebollen maar moest het toernooi het doen met een FMetje... Dat was op voorhand natuurlijk geen uitgemaakte zaak maar goed... Veel werd redelijk snel duidelijk:

Roeland liet ditmaal het computerprogramma Round Robin in delen in plaats van zelf wat in te vullen op een velletje zoals in het verleden. En ja zo een computerprogramma zit natuurlijk niet te wachten op spanning en sensatie en deelde botweg alle toppers in de eerste ronden tegen elkaar in. YT mocht er nog in komen tegen de nr 18 maar kreeg vervolgens de nr 2-17 op een rij. In de tweede ronde tegen Jos werd het een snelle zetherhaling. Wit bedacht zich pas na de partij dat Ke1! wit vast wel wat voordeel had gegeven. Tegen Jeroen werd het nog net wat bonter. De zwartspeler (ik dus) deed een volle loper in de aanbieding. Geen greintje compensatie. Jeroen was zo van slag dat hij mij die compensatie heel snel wel gaf. Zo had zwart een poosje later 3 pionnen voor het stuk en gingen de dames er ook nog eens af. Zo kreeg zwart 3 verbonden vrijpionnen en dat was wel genoeg om alsnog te winnen... De partij tegen Hans Groffen verliep dan weer betrekkelijk soepel nadat kwaliteitsoffer/winst was geweigerd werd een toreneindspel met pluspion uitgeschoven. Robin was de laatste van het rijtje voor uw verslaggever. Dacht aanvankelijk goed te staan (Robin dacht dit ook...) zeker na de break d4!? maar dat viel vies tegen. Robin won zelfs een stuk en miste met weinig tijd ook nog kwaliteitswinst. YT vond de stelling dusdanig verloren dat een remiseaanbod van Robin met 6 seconden op de klok niet geweigerd mocht worden.

Zo was het blokje klaar voor uw verslaggever en mocht er vervolgens nog even tegen de nummers 6-17 gespeeld worden... Ondertussen speelden de anderen nog wel wat partijen tegen elkaar. Zoals te verwachten valt verloor iedereen wel wat punten van elkaar. YT had zodoende een hele tijd een half punt voorsprong op Robin. Robin kreeg tegen Albert echter een tijdje later een zelfde halfje cadeau, ook Albert kon het niet over zijn hart krijgen om Robin te vlaggen in verloren stelling... Albert was overigens de vroege leider in het toernooi hij speelde immers de eerste ronden tegen allemaal 'lage'. Daarop kreeg hij echter de '3 Js' op een rij en toen was het snel voorbij. YT merkte op dat we ongetwijfeld niet slechter zingen dan deze figuren. Enfin Robin moest nog een halfje lager zingen toen hij tegen Brandon Haasbroek zomaar al zijn pionnen van het bord liet verdwijnen... Zo kwam Robin op 2,5 verliespunt en nam Jeroen de achtervolgende rol (met nederlagen tegen YT en Hans) over. De wildcard in het veld lager geraten was natuurlijk de unrated Karel Hoogerland. Uw verslaggever nam in deze partij met zwart geen enkel risico en nam in een gelijk eindspel met als enige voordeel 10-15 sec op de klok een remiseaanbod aan. Immers de laatste 2 tegenstanders waren totale beginners. Dat bleek ook en de laatste 2 partijen werden zeer simpel gewonnen. Zodoende eindigde uw verslaggever op 15,5/17 en won het toernooi een half punt voor Jeroen. Robin en Jos eindigden daar weer een halfje achter terwijl Hans 5e werd.

Dan was daar Noel. Die speelde zijn eerste echte toernooi. Gelukkig voor hem waren er ook nog enkele andere beginners. Hij begon met een serie 0en maar kwam dan toch op het bord tegen Brandon Haasbroek. Helaas zette hij Brandon wel pat met Dame en wat pionnen tegen niets. Dat zal vast niet nog een keer gebeuren. Tegen 2 andere wat zwakkere spelers werd dan wel overtuigend gewonnen. Ook in de partij tegen Hans Groffen in de laatste ronde (YT was heel snel klaar dus kon meekijken) werd alleraardigst weerstand gegeven al werd er wel 'gewoon' verloren. Ook werd Noel met 2 seconden tegen 0 gevlagd door Alex Jonkheer. Ook fijn voor de winnaar van het Open Middelburgs Snelschaakkampioenschap 1973 (tijdens de golfcrisis aldus Alex) natuurlijk die vaker door anderen gevlagd wordt in knal gewonnen stelling! Al met al geen slecht eerste toernooi natuurlijk en een motivatie om het volgende keer beter te doen.

Hopelijk volgend jaar weer wat meer deelnemers ook uit Goes!